Belangrijke informatie

“Groen” vliegen – kan dat?

Het is iedereen bekend dat autorijden niet zo duurzaam of milieu-vriendelijk is. Maar van de nog grotere vervuiling van vliegen zijn niet veel mensen zich bewust. Terwijl vliegtuigen een  aantal stof per reiziger-kilometer gebruiken vergelijkbaar met de auto’s, worden ze toch als niet zo gevaarlijk voor het milieu beschouwd. Stel je maar voor: als je een 20-uur-lang reis door het hele Europa maakt moet je meteen nadenken hoeveel gas je hebt gebruikt en wat een slechte ecologische voetafdruk zo’n reis zou hebben. Terwijl als je een 2,5 uur vlucht hebt is het niet zo makkelijk voor te stellen dat deze korte reis waarmee je nauwelijks een dutje kan doen net zo vervuilend is!

Milieu-vriendelijk vliegen: kan dat?

Waarom is vliegen zo gevaarlijk voor onze planeet?

Vliegen heeft een grote negatieve invloed op de atmosfeer, maar waarom is het zelfs slechter dan autorijden? Er zijn twee belangrijke redenen daarvoor. Ten eerste, zenden ze veel meer vervuilende gassen in de atmosfeer dan alleen koolstofdioxide. Ten tweede, worden al die gevaarlijke gassen hoog boven de grond uitgestoten – direct in de atmosfeer dus! Als de gassen in de bovenste atmosfeerlaag vrijgelaten zijn, zijn ze ongeveer 1,9 keer zo gevaarlijk als de gassen die naast de grond worden uitgestoten. De CO2 uitstoot van een vliegtuig moet met een factor (1.3 – 2.9) vermenigvuldigd worden om de echte CO2-equivalent uitstoot te beoordelen [1]. Bovendien, zitten vliegtuigen bijna nooit vol. Dat maakt het aantal brandstof per reiziger-kilometer nog groter.

Wat kan jij doen?

Het makkelijkste antwoord is duidelijk – niet vliegen. Natuurlijk is vliegen de comfortabelste manier van het reizen als je van Europa naar Amerika gaat. Maar dat doen de meeste mensen niet zo vaak. Als je niet te ver gaat, ga maar met de trein of met de bus. Het is vrij duidelijk dat een bus met 50 mensen een kleinere ecologische voetafdruk heeft dan een auto met 1 persoon of een vliegtuig die ook bijna nooit vol zit. De trein is nog vriendelijker voor de aarde, helemaal geen koolstofdioxide! Behalve natuurlijk van wat de passagiers uitademen. Als je een beetje buiten de gebaande paden wil gaan, is het zelfs mogelijk om een passage met de boot te liften. Vriendelijk voor het milieu en voor jouw portemonnee!

De eindconclusie is: zo weinig mogelijk vliegen. Tegenwoordig is het natuurlijk niet zo mogelijk om helemaal nooit de lucht in te gaan, vooral als jij een reizigersgeest hebt en van avontuur houdt. Maar zelfs 1 vlucht minder helpt al. Hoe minder mensen voor de vlucht kiezen, hoe minder vluchten er gaan bestaan. Simpel.

Koolstofcompensatie.

Steeds meer luchtvaartmaatschappijen bieden hun klanten koolstofcompensatie. Het concept is een van de eenvoudigste van alle ecologie-beschermende schema’s. Per iedere kilometer die je vliegt, of beter, voor iedere kilo van koolstofdioxide die “door jou” in de lucht gezonden is betaal je wat geld dat andere mensen kunnen gebruiken om deze slechte invloed te compenseren. Dat kan, bijvoorbeeld, door bomen te planten, of door te zorgen dat het oerwoud ergens niet gekapt wordt. Het wordt ook steeds simpeler om jouw koolstofuitstoot te compenseren, vaak kost het jou één klik tijdens het kaartjes reserveren.

Van de nadelen van koolstofcompensatie wordt meestal de ondoorzichtigheid genoemd. Het is niet altijd duidelijk of de bedrijven die voor ons de bomen moeten planten , dit inderdaad doen, en dan ook nog of het aantal bomen voldoende is. Een andere belangrijke nadeel wordt door sommige milieuactivisten genoemd. Als een boom leeft absorbeert hij de koolstof, maar daarna wordt die koolstof weer naar de atmosfeer uitgezonden.

Het concept van koolstofcompensatie is redelijk nieuw en het is nog niet helemaal duidelijk in welke richting het zich gaat ontwikkelen. Maar zelfs met alle nadelen, waarvan wij de twee belangrijkste hebben genoemd, is het al veel beter dan niks. Mocht je compenseren kun je dat bijvoorbeeld doen bij FlyGRN. Zolang er veel mensen geïnteresseerd zijn om daarvoor te betalen, komen er steeds meer bedrijven. Ze krijgen dan ook steeds meer ervaring en het process wordt nog effectiever. Zelfs nu zijn er al onderzoeken uitgevoerd met het doel om de beste manier van koolstofcompensatie te ontwikkelen.

[1] https://link.springer.com/article/10.1007/s10584-011-0168-8

Deze website slaat informatie van uw computer op zodat we een meer gepersonaliseerde ervaring kunnen bieden. We zetten alleen functionele en analytische cookies. IP-adressen worden per 25 mei gecodeerd opgeslagen en zijn voor ons niet terug te leiden. Je kunt hieronder additionele cookies accepteren. Akkoord, Niet akkoord. Of bekijk onze cookie / privacy policy.
657