Belangrijke informatie

Koolstofcompensatie – hoe doe je dat?

In ons vorige bericht gaven wij al informatie over koolstofcompensatie, en wat de voor- en nadelen daarvan zijn. Ondanks de nadelen is het toch milieuvriendelijk om zo’n compensatie te betalen. Meestal kost het maar een paar euro, en de kans dat het geld voor een goed doel wordt gebruikt is vrij groot. De bedrijven die voor de koolstofcompensatie verantwoordelijk zijn worden steeds meer doorzichtig. Je kan dus ook een beetje beoordelen waar jouw geld naartoe gaat en hoeveel bomen (bijvoorbeeld) daarmee geplant worden.

"Groen" vliegen

Net als wij in de vorige post gezegd hebben bieden sommige luchtvaartmaatschappijen koolstofcompensatie aan tijdens het boekingsproces. Hieronder vind je een lijst van een aantal bedrijven met zo’n service.

Luchtvaartmaatschappijen die koolstofcompensatie aanbieden

KLM

KLM is een van de duurzaamste luchtvaartmaatschappijen, ondanks het feit dat het ook een van de oudste is. En dat is leuk om te weten als een Nederlander, en niet alleen om trots te zijn maar ook omdat het handig is. Waar je dan ook wil gaan, is er een grote kans dat KLM ernaartoe vliegt, waarschijnlijk ook zonder overstappen. Een van de grootste natuurbeschermingsprogramma’s waar KLM aan meedoet is bomen in ontboste gebieden opnieuw planten. Dat hebben ze, bijvoorbeeld, op een significante manier in Panama gedaan.

Verder is KLM op andere manieren ook “groen”. Ze gooien niets weg, alles wordt hergebruikt binnen het bedrijf zelf of gerecycled. Ook inflight-catering is op verantwoordelijke manier gedaan: alles op het dienblad wordt gerecycled of gecomposteerd. Vanwege deze en andere redenen werd KLM Most Sustainable Airline gerangschikt door de Dow Jones Sustainability Index.

AirFrance

Ze hebben gelijksoortige strategieën als KLM, dus wij gaan hier niet zo diep in de details. Maar bij AirFrance mag het dus ook!

Lufthansa

Lufthansa is een partner van MyClimate – een bedrijf dat aan klimaatbescherming werkt. De luchtvaartmaatschappij sponsort twee projecten daarvan: zonneverlichting op het platteland van Ethiopië en energiezuinige kooktoestellen voor Siaya-gemeenschappen in Kenia. MyClimate berekent ook verschillende prijzen voor de koolstofcompensatie afhankelijk van de klasse waarin een passagier vliegt. Eerste klas kan 3 keer zo duur zijn als economische klasse, ook qua koolstofcompensatie!

Brussels Airlines

Brussels Airlines is een partner van CO2logic. Ze steunen twee projecten: efficiënte kooktoestellen in Oeganda en waterbehandeling in Kenia. Ook CO2logic houdt rekening met de klasse van de passagier als ze de kosten berekenen.

Scandinavian Airlines (SAS)

Scandinavian Airlines is een partner van CarbonNeutral. Ze steunen twee windenergieprojecten in China en India. Tijdens het berekenen van de kosten houden ze rekening met de passagierklasse, maar ook met het vliegtuigtype.

 Japan Airlines (JAL)

Japan Airlines steunen ook twee milieubeschermende projecten. Het eerste is bosbeheer na aardbevingen in 2016 in Kumamoto. Het tweede focust op het oogsten van biomassa om het verbruik van fossiele brandstoffen te verminderen.

Austrian

Austrian airlines steunt 3 projecten. 1. Hernieuwbare energie in Oostenrijk. 2. Efficiënte kookkachelprojecten in Kenia. 3. Bosbehoud in de Democratische Republiek Congo.

De tegenstanders van koolstofcompensatie zeggen dat emissiecompensaties alleen leuk zijn omdat de vervuilers zich dan beter voelen over zichzelf. Volgens hun doen ze niets om het aantal vervuilers te verkleinen. Hoewel dit het geval kan zijn, als je gaat vliegen, is jouw CO2-uitstoot compenseren nog steeds beter dan niets doen.

Lees meer over koolstofcompensatie en vliegen op: “Groen vliegen, kan dat?”

Deze website slaat informatie van uw computer op zodat we een meer gepersonaliseerde ervaring kunnen bieden. We zetten alleen functionele en analytische cookies. IP-adressen worden per 25 mei gecodeerd opgeslagen en zijn voor ons niet terug te leiden. Je kunt hieronder additionele cookies accepteren. Akkoord, Niet akkoord. Of bekijk onze cookie / privacy policy.
683