Lopen en fietsen zijn zeker de vervoersmiddelen die de meest duurzaam zijn. Maar soms moet je ook verder zijn dan met de fiets mogelijk is (in een bepaalde tijd natuurlijk). Dan kiest men meestal tussen bussen en treinen. Wij gaan hier vanuit dat met de auto gaan niet zo milieuvriendelijk is, vooral als je in je eentje gaat. Hieronder zie je eerst argumenten voor de trein, en daarna zie je ook wat argumenten voor de bus. Bij het einde praten wij een beetje over autorijden, want er zijn gewoon situaties wanneer dat ook moet gebeuren. Hoewel je enigszins íets groener kunt vliegen door te compenseren zijn er betere opties.
Trein
Het grootste voordeel van de trein is dat er tijdens de treinrit geen CO2 uitgestoten wordt. En dat is geweldig. Maar de elektriciteit die treinen gebruiken moet ook ergens geproduceerd worden, en dat proces is niet altijd groen. De fossiele-energiecentrales waarin de elektriciteit opgewekt is dragen bij aan de uitstoot van koolstofdioxide en veroorzaken dus luchtvervuiling en het broeikaseffect. En dat geldt eigenlijk ook voor metro en tram.
In Nederland is het tegenwoordig geen probleem want alle elektrische treinen van NS rijden sinds 2017 op nieuwe groene stroom. Daarvoor waren nieuwe windparken gebouwd. Bovendien koopt NS de groene stroom in namens VIVENS, de vereniging van spoorvervoerders. ProRail, Arriva, Connexxion, Kombi Rail Europe, DB Schenker, ERS Railways, HSL Logistik, Rotterdam Rail Feeding en Rurtalbahn Benelux zitten allemaal daarin. Samengevat, in Nederland is het vrij makkelijk om duurzaam en klimaatneutraal te reizen. Maar in de andere landen is het niet altijd zo. Ook in Nederland zijn er nog dieseltrienen die geen groene energie gebruiken en vrij veel CO2 uitstoten. Maar in sommige landen worden zelfs de passagierstreinen met diesel aangedreven. Dan heb je nog betere redenen om over een bus te denken.
Bus
Het is waar dat tijdens hun operationele levenscyclus, wanneer ze mensen vervoeren, bussen meestal niet zo duurzaam zijn als treinen. Maar waar de meeste milieu-onderzoekers dan geen rekening mee houden is de energiekosten tijdens de hele levenscyclus. Hier moet je bijvoorbeeld ook de kosten van de constructie van de bus of trein meerekenen. Verder (en belangrijker!) tellen de kosten van de spoorbouw en snelwegbouw ook mee. Bovendien, moet het recyclen van bussen en treinen ook niet vergeten zijn. Er zijn natuurlijk heel veel calculaties gemaakt om dat allemaal te berekenen, en de uitkomst verschilt ook per land. Maar gemiddeld is de bus ongeveer net zo duurzaam als de trein, als je met hun hele “leven” rekening houdt. Je moet je dus niet zo schuldig voelen als je soms een busje moet pakken in plaats van een elektrisch aangedreven vervoermiddel!
Auto
Personenauto’s zijn verantwoordelijk voor bijna 12% van de totale Nederlandse uitstoot van broeikasgassen [1]. Gelukkig worden er tegenwoordig steeds meer schone en zuinige auto’s geproduceerd. Als je over een auto kopen denkt, weeg maar alle “groene” opties af en kies voor een elektrische of een hybride auto. Bovendien, zelfs als je al een auto hebt kan je ook daarmee op een nieuwe duurzame manier rijden. Kijk maar hier voor meer informatie! Je kunt daar veel tips vinden over hoe je groener kan reizen. Verder staan er ook nog redenen waarom het zo belangrijk is, als je nog niet overtuigd bent.
[1] https://www.consumentenbond.nl/zuinige-auto/duurzaam-vervoer